Wanneer word er het meest korting gegeven, tijdens hoog of in laag conjunctuur?

 

De meeste kortingen worden gegeven tijdens het laagconjunctuur. Dit komt omdat er dan een overschot is aan producten. De verkoper kan de producten helaas niet kwijt, want er is te weinig vraag naar. De verkopende organisatie kan er dan voor kiezen om kortingen of andere deals aan een product te voegen. De klanten willen vaak het goedkoopste, dus als er kortingen zijn, komen er meer klanten op het product af. Hierdoor komen de winkels toch nog van hun producten af. 

Hier een voorbeeld. Eén fles cola kost €1,50, dus als je er vier wilt, moet je 6 euro betalen. Maar als er te weinig vraag is naar die cola, geeft de winkel korting. Hierdoor kost Eén fles cola nog steeds 1,50, maar als je dan 4 flessen koopt, kan dat bedrag afwijken van die 6 euro. De winkel kan bijvoorbeeld 3+1 fles gratis doen, waardoor je nog maar €4,50 betaalt voor 4 flessen cola in plaats van 6 euro.

 

Hierboven een voorbeeld van een aanbieding die een winkel in kan voeren. 

Luca