Wanneer geven winkels kortingen?

 

Als je in een winkel loopt en een beetje rond kijkt, zal je al gauw veel actiekoppen en producten zien waar grote kleurrijke opvallende kaartjes bij hangen. Deze producten zijn allemaal in de aanbieding. Maar, waarom zijn al deze kortingen ingevoerd?

Winkels die hebben vaak elke week andere acties. Dit doen ze met het doel dat hierdoor meer producten verkopen. Als een bepaald product niet goed verkoopt, of het product verkoopt alleen goed als de omstandigheden buiten de winkel ook goed zijn zoals ijsjes in de zomer verkopen.
Als producten niet goed verkopen, zoals dat veel is tijdens de laagconjunctuur, dan worden ze in de aanbieding gezet. Dit zorgt ervoor dat er meer klanten dit product zullen kopen en hierdoor zal de winkel er meer winst op maken. Maar, dit is niet enige reden waarom winkels dit doen. Ze doen dit namelijk ook zodat mensen als ze het één keer hebben gekocht een positieve indruk krijgen over het product waardoor klanten dit product vaker zullen kopen
Neem een voorbeeld aan huismerk chocolade koekjes. Veel mensen vinden huismerk koekjes niet zo lekker maar als ze in de aanbieding komen dan zullen veel mensen deze koekjes kopen en uitproberen. Als de smaak van deze koekjes de klanten bevalt, dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk deze koekjes vaker kopen. Dit doen winkels vaak met huismerken omdat winkels daar vaak meer winst op maken dan op andere merkproducten.
Deze tactiek spoort mensen die normaal merkproducten kopen aan tot het kopen van huismerkproducten en dus vaker huismerk zullen kopen waardoor de winkel meer winst op deze producten maakt.

Winkels bieden vaak ook meer korting aan op producten rond feestdagen. Dit komt omdat tijdens de feestdagen veel cadeautjes worden gekocht en daardoor stijgt de verkoop van bepaalde producten. Winkels zullen hierdoor kortingen zetten op veel producten zodat klanten eerder bij hun winkel een product kopen dan bij andere winkels omdat het bij de andere winkel duurder is.
Winkels die proberen meer korting te geven dan andere winkels zodat de winkels als ze uiteindelijk genoeg producten verkopen waardoor ze uiteindelijk meer winst maken dan dat ze normaal zouden maken.
Ook spoort al deze korting mensen aan om vaker bij een bepaalde winkel terug te komen omdat ze het gevoel krijgen dat die winkel goedkoper is dan andere winkels omdat deze winkel vaker korting geeft.

Matthieu